פעילות אירובית

פעילות אירובי טובה למספר מטרות, אך לפני שנציין מטרות אלו חשוב להגדיר מהי בכלל פעילות אירובית? אז פעילות אירובית היא כל פעילות גופנית שמעלה את הדופק מעבר לדופק של מצב מנוחה ושומרת על דופק גבוה זה לאורך זמן. במסגרת הפעילויות השונות ניתן למצוא: ריצה, הליכה מהירה, שחייה, כדור סל, כדור רגל ועוד פעילויות מגוונות מסוגים אלו. ניתן לבצע פעילות אירובי על מכשירים ביתיים או בחדר הכושר וממול ניתן לבצע פעילות אירובית גם בחוץ בשבילים השונים או במגרשי המשחקים ובאולמות הציבוריים. לחלק מהפעילויות הללו ישנם מכשירי כושר המתלווים לפעילות ותורמים להגברת קצב פעימות הלב למען אימון מועיל ומבוקר. פעילות גופנית אירובית משפרת את התפקוד של הלב וכלי הדם, בכך שמשפרים מערכות אלו עוד תפקודים בגוף משתפרים כגון: מערכת העיכול, פירוק השומנים בדם, שיפור של תפקודי המוח ומגבירה הפרשה של אנדורפינים המשפרים את מצב הרוח. פעילות אירובית יעילה, כפי שציינו בתחילת הפסקה, היא עלייה רציפה בדופק ושמירתו לאורך זמן. במידה ובמסגרת הפעילות הספורטיבית תפעילו יותר שרירים, כך תוכלו להעלות יותר בקלות את הדופק ולחזק את השרירים השונים בנוסף לשריפת שומנים וקלוריות. לכן בכל פעילות אירובית שימו לב אילו קבוצות שרירים אתם מפעילים ובמידת הצורך נסו לצרף עוד קבוצות שרירים לפעילות אירובית אפקטיבית.

פעילות ספורטיבית ומכשירי כושר- האפשרויותמכשירי כושר

כאשר אנחנו רוצים להתחיל לעסוק בפעילות ספורטיבית, עומדות בפנינו מספר אפשרויות. ניתן לרכוש מכשירי כושר לשימוש בפנים הבית, כך אנחנו מקציבים מקום ספציפי לעשיית כושר ושם ממקמים את המכשיר. ניתן לרכוש מכשירי כושר לשימוש חיצוני בחצר או בגינה והאפשרות השלישית היא להרשם למכון הכושר, שם יש בדרך כלל את שתי האפשרויות הראשונות שציינו. אבקש להתמקד באפשרות של אימון אירובי באמצעות מכשירים בשימוש מכשירים פרטיים. היתרונות של אפשרויות אלא הם בכך שניתן להתאים את שגרת האימונים ללוח הזמנים שלך מבלי להיות תלוי בגורמים חיצוניים. האימון יכול להעשות בסביבה הנוחה של הבית ככה שאין לך צורך לצאת שוב לאחר ששבת הביתה. אינך תלוי במכשור שאולי תפוס על ידי משתמש אחר והשעות הן לפי השעות שלך. במקרה של מכשירי כושר בחוץ יש תלות במזג האוויר, אך בישראל רוב השנה מזג האוויר הוא נוח. חדר כושר הוא אופציה טובה למי שרוצה לקבל הכוונה או מרגיש שהוא צריך סביבה של מתאמנים, אך חשוב לשקול איזה מהאפשרויות יותר נוחה למתאמן. בסופו של דבר חשוב להתמיד בפעילות ולהתאים אותה ככה שהיא תתקיים לתקופה ארוכה ותתבצע כל פעם לטווח זמן אפקטיבי.

מכשירי כושר המתאימים לסביבות שונות ומזגי אויר שונים- פנים הבית

מכשירי הכושר הבייתיים מגוונים מאוד ומאפשרים למתאמן לבחור כיצד ברצונו לקיים את הפעילות האירובית. בין המכשירים ניתן למצוא את: אופני הכושר, האליפטיקל וההליכון. כל אלו מאפשרים לקיים אימון אירובי יעיל בתוך הבית ובדרך כלל ניידים ולא תופסים מקום רב. ניתן למקם אותם בכל חדר בבית בו תרצו להתאמן ולהציב אותו מול טלביזיה או ליד מכונת סטראו לאימון כמו בחדר הכושר. האליפטיקל הוא אימון המאפשר ריצה בעמידה ופועל ככה שכל הגוף מעורב בפעילות הגופנית. הרגליים מונחות על משטחים המותאמים לצורת הריצה המעגלית של הרגליים. לא ניתן לקיים את הפעילות אם אתם לא מפעילים את המכשיר, כלומר אתם מדרבנים את עצמכם וקובעים את הקצב והמכשיר אינו עושה זאת בשבילכם. לפעולת הרגליים נוספות הידיים בידיות הזזות בהתאם לקצב תנועת הרגליים ובכך מחזקות את שרירי הידיים ועוזרות (כפי שציינו מקום) להגביר את קצב פעימות הלב בפחות מאמץ. במכשיר בדרך כלל ניתן לקבוע רמות התנגדות שונות ובכך להגדיל את פעילות השריר ואת שריפת השומנים והקלוריות המאופיינים לפעילות מסוג זה. המכשיר השני שציינו הוא ההליכון. ההליכון הוא "קלאסי" לפעילות אירובית. ההליכון עוזר לאלו מאיתנו שצריכים דרבון בהכתבת קצב הפעילות בכך שניתן לקבוע מהי המהירות הרצוייה לקצב ההליכה. אתם אינכם צריכים "לדרבן" את עצמכם, המכשיר יעשה זאת בשבילכם. בנוסף לקצב המהירות ניתן לקבוע את השיפוע בו עומד המכשיר מעל קו הרצפה. חישבו על עצמכם כהולכים במישור מול הליכה בעלייה של הר. העלייה שנוצרת משיפוע המכשיר עוזר להגביר את קושי הפעילות ולהגביר את קצב הלב. בהליכון לרוב אנחנו מפעילים בעיקר את שרירי הרגליים והאגן, אך כיוון שהגוף לא חייב להחזיק במכשיר במהלך הפעילות, ניתן לשלב משקולות להפעלה של מערכת שרירים נוספת והגברת האפקטיביות של האימון. כיום ישנם המון אפשרויות נלוות למכשירי ההליכון אך גם הפשוטים ביותר "יעשו את העבודה". לבסוף ציינו את אופני הכושר, בדומה לאליפטיקל אופני הכושר מופעלים על ידי המתאמן, ככול ש"תרכב" יותר מהר כך האימון יהיה אפקטיבי יותר. בניגוד לאליפטיקל הידיים כאן אינם חייבות לפעול כחלק מהאימון אך בדומה להליכון ניתן לשלב פעילות של משקולות במקביל לעבודת הרגליים. אופני הכושר יכולות להתאים לאימון בעיקר בישיבה, אך ישנם אופני כושר שמאפשרים הדמייה של נסיעת שטח כך שניתן לרכב בעמידה על האופניים ולשלב תרגילים שונים באימון. היתרון העיקרי של מכשירים אלו הם בכך שניתן לבצע את האימון בכל מזג אוויר ובתנאים שנוחים למתאמן בנוסף לאלמנטים של הכושר הגופני המתקבלים מהאימון.

מכשירי כושר המתאימים לסביבות שונות ומזגי אויר שונים- חוץ הבית

אימון אירובי יכול להגיע בכל מיני צורות, לא רק באמצעות של אימון על מכשירים שונים או בחדר הכושר. על מנת להפעיל את הגוף אפשר לעסוק בפעילויות ספורט האפקטיביות באותה מידה. חלק מהדוגמאות לכך הם פעילויות המתבצעות בדרך כלל מחוץ לבית כדוגמאת הכדור רגל והכדור סל. היתרונות בפעילויות מסוג זה הם בכך שניתן להתאים אותם לפעילות ברחבי הבית הפרטי שלנו. בחלק ממקומות המגורים ניתן למצוא מגרשי כדור רגל וכדור סל במיקום נוח וקרוב לבית אך גם פה (כמו בחדר הכושר) אנו תלויים בגורמים חיצוניים. לפעמים יש ריבוי של משתתפים ואין מקום לכולם. לא תמיד המגרשים מוארים בכל שעות הערב ולא תמיד מתחשק לצאת למגרש הקרוב לבית. משחקים של יום שישי הם בדרך כלל עניין שבשגרה אך לפעמים זה אינו מתאפשר מכמה סיבות. כיום ניתן להתקין מתקני סל בגדלים שונים לפעילות ספורטיבית ב"מגרש הביתי". כיוון שמתקנים אלו מגיעים במגוון גדלים הם יכולים להתאים למרחבים שונים ובכך תקימו לעצמכם מגרש כדור סל ביתי. אם יש לכם חצר בבית הפרטי או גינה בבניין המגורים הסל יותקן בקלות ויתגלה כהשקעה טובה לאורך זמן. כיוון שזהו משחק למספר רב של משתתפים באה לידי ביטוי פעילות חברתית בנוסף לפעילות הספורטיבית. מנגד זה ניתן גם לשחק לבד ובכך לעשות פעילות ספורטיבית אירובית ולשפר את הכישורים והמיומנות שלכם. במשחק הכדור סל מפעילים את כול הגוף ומעלים את הדופק ובכך עונים על הקריטריונים של פעילות אירובית נכונה. חשוב לזכור כי קצב הפעילות והזמן שלה תלוי בכם ובמידת ההשקעה שתתנו לה.

כל פעילות ספורטיבית תשפר את איכות החיים שלכם ותאפשר לכם להכנס לכושר.